Arla har byttet ud på deres emballage til de 21,5 mio. skæreoste, som danskerne køber hvert eneste år. Arlas hele skæreoste vil fremover være pakket ind i en mere klimavenlig emballage, der består af 75 pct. biobaseret folie fra sukkerrør. Det giver en CO2-reduktion på 12 pct. De skiveskårne oste, der er den anden variant af Arlas skæreoste, pakkes i en emballage bestående af en bund, som indeholder 80-85 pct. genanvendt plast, mens toppen består af 50 pct. genanvendt plast.
– I Arla gør vi en stor indsats for at gøre vores mejeriprodukter mere miljøvenlige, og her er grøn og klimavenlig emballage en helt central del af løsningen. Det nyeste initiativ på området er, at vi nu kan lancere en mere klimavenlig emballage på vores skære- og skiveskårne oste, og det er et vigtigt skridt i vores emballagestrategi, lyder det fra Jakob B. Knudsen, landedirektør for Arla Danmark.
Den nye og mere klimavenlige emballage på Arlas oste er endnu et skridt på vejen mod mejerikoncernens ambitiøse klimamål om at reducere den samlede CO2-udledning med 30 pct. inden 2030 sammenlignet med 2015 og blive CO2-neutrale i 2050. Samtidig med det nye initiativ vil Arla gøre det let for forbrugerne at navigere efter emballager, der er CO2-reduceret. Arla lancerer nemlig et nyt CO2-logo, som fortæller, at den pågældende emballage er CO2-reduceret.
– Vi har indført et nyt CO2-logo på vores produkter for at gøre det lettere for forbrugerne at finde emballager, der er mere klimavenlige. Det gør vi, fordi vi gerne vil hjælpe vores kunder med at tage et grønnere valg, siger Jakob B. Knudsen.