Körber Supply Chain har sammen med med Marius Pedersen A/S fundet en metode til at forhindre, at tonsvis af affald fra deres showroom bare ryger ud – i stedet bliver det nu sendt til genanvendelse.
Showroomet spiller en afgørende rolle for den nordjyske teknologivirksomhed Körber Supply Chain, der leverer og udvikler automatiserede løsninger til intern logistik.
Det bruges nemlig til præsentation af Körbers løsninger i praksis gennem test af udstyr med kundernes produkter og afprøvning i forhold til specifikke krav. Showroomet har dermed en afgørende rolle i kundernes beslutningsproces ved at give dem mulighed for at opleve Körbers teknologi på nært hold.
Desværre genereres der som en konsekvens heraf store mængder affald i form af eksempelvis dåser, flasker og pap- og plastemballage. Indtil nu er dette affald i henhold til krav fra told- og skattemyndighederne blot blevet destrueret i en forbrændingsproces, hvilket har en negativ indvirkning på miljøet. Derfor har Körber søgt efter bedre løsninger til affaldshåndtering.
– Showroomet er det sted, hvor kunderne træffer den endelige beslutning, da de her har mulighed for at afprøve vores løsninger sammen med deres produkter. I de tilfælde, hvor vores kunder ikke vil have produkterne retur, kan vi ikke reducere mængden af affald, men vi kan finde en bedre håndtering. Vores første tanke var velgørenhed, da de varer vi tester, ofte stadig er egnede til brug, men det er desværre ikke lovligt af toldmæssige årsager. I stedet har vi nu fundet en samarbejdspartner, der kan sikre, at alt, hvad der kan genanvendes, bliver genanvendt, siger Claus Gade, der er Application Technician hos Körber Supply Chain.
For at imødekomme udfordringen har Körber indgået et samarbejde med miljøvirksomheden Marius Pedersen A/S, der er ekspert i effektiv affaldssortering og genanvendelse. Målet er at reducere det ressourcespild, der tidligere opstod fra showroomet samt at reducere udledningen af skadelige stoffer i atmosfæren.
– Det handler om at genanvende så meget som muligt. Tidligere blev produkter og emballage destrueret sammen. Med den nye aftale bliver alt fra papir og plast adskilt og genanvendt. Vores behov for bortskaffelse af affald varierer meget, så det er også vigtigt for os, at vi nemt kan bestille afhentning, når behovet opstår, siger Claus Gade.
Affaldshåndteringen er kun et af de miljømæssige tiltag hos Körber. Virksomheden har nedsat et bæredygtighedsteam bestående af medarbejdere, der har den opgave at implementere tiltag og fremme den grønne omstilling i virksomheden. De lokale initiativer gælder alt fra tilbud om sammenkørselsordning til kun køb af 100 procent grøn strøm til lokationen i Arden.
– Det er alle vigtige skridt for at hjælpe miljøet. Vi har fået igangsat nogle initiativer og er i gang med at få opbygget en god kultur gennem hele organisationen. At vi nu arbejder i et fælles team, gør det lettere for os at finde muligheder for at mindske vores miljømæssige fodaftryk og især reducere vores energi- og strømforbrug, forklarer Mette S. Grosen, der er Technical Documentation Engineer og forperson for sustainability-arbejdsgruppen.
Som en del af sine initiativer har Körber desuden opsat fire ladestandere fra Clever på matriklen i Arden, der også kommer til at være tilgængelig for lokalområdet efter arbejdstid.
Kilde: Körber Supply Chain