Virksomheden Dethleffs GmbH & Co. KG producerer en bred vifte af campingvogne og autocampere i forskellige størrelser og design til kunder over hele verden. Baseret i Isny i Allgäu i Tyskland fandt Dethleffs for nylig, at dens hovedkvarter havde nået deres grænse med hensyn til kapacitet. Så virksomheden besluttede at bygge en ny produktionshal, hvor campingvogne og autocampere, er blevet fremstillet siden maj 2018. Produktionen er udstyret med fem nye CNC maskine borde, hvor forskellige dele skæres til paneler og interiør i en mere eller mindre automatiseret proces.
Alle fem CNC maskine borde er forbundet til et centralt vakuumsystem fra Busch.
Det forsyner det nødvendige vakuum for at fastholde panelerne og de enkelte dele ved hjælp af nesting metoden. Centralisering af vakuumforsyningen har gjort det muligt for Dethleffs at sikre, at delene fastholdes, samtidig med at man sparer mest muligt energi imens.
Den nye produktionshal er hjemstedet for, produktion af trædele, et logistikcenter og lager samt det endelige samlebånd (fig. 2) til campingvogne og autocampere. Dette betyder, at alle produktionsstadier for disse køretøjer afsluttes i denne hal uden nogen interaktion med de andre produktionshaller. Produktionsområdet for trædele fremstiller forskellige køretøjs dele ved hjælp af finér til samlinger, herunder køkkenenheder, siddepladser, skabe under sengen og hævede skabe.
De enkelte dele i disse samlinger er produceret på fem CNC maskine borde, der fungerer parallelt og er forbundet i en logistisk kæde. Dette betyder, at den eneste manuelle krævede proces, er indlæsning af materiale til de fem maskiners foderstationer. De enkelte paneler føres automatisk ind i CNC maskine borde på et bælte. Før det oprettes figurerne, der skal klippes, i et stykke software. Derefter markeres hver paneldel med en etiket, så den kan tildeles til den rigtige komponent eller samlingsplacering. Finérpanelerne, der skal bearbejdes (fig. 3), har samme størrelse som bearbejdningstabellen, der har en dækplade og derefter et beskyttelsesplade ovenpå (begge fremstillet af MDF). Dette sikrer, at næsten ingen “lækager” trækker luft ind i systemet. Når de enkelte dele er bearbejdet, transporterer et bælte dem automatisk til et centralt losningspunkt sammen med eventuelle rester af panelet (fig. 4). På dette tidspunkt fjernes de forskellige individuelle dele manuelt og sorteres til de næste trin i produktionsprocessen.
Beslutningen om at centralisere vakuumsystemet i denne produktionshal var let. Thomas Ballweg, en projektingeniør, der hjalp med at designe det centrale vakuumsystem, var i stand til at trække på den positive oplevelse af løsningens pålidelighed og økonomiske effektivitet hos to søsterselskaber. Disse to virksomheder fjernede individuelle løsninger med vakuumpumper installeret direkte på CNC maskine borde for længe siden og skiftede i stedet til centrale vakuumsystemer fra Busch. For Thomas Ballweg bekræftede hans kollegers erfaring ved andre produktionsanlæg blot hans egen erfaring.
Buschs centraliserede vakuumsystem (fig. 5) er meget forskellig fra konventionelle vakuumløsninger med tørtløbende lamelvakuumpumper installeret direkte på maskinen. For det første er centralvakuumsystemer udstyret med MINK klovakuumpumper, som i sig selv bruger mindre strøm end konventionelle tørtløbende lamelvakuumpumper, samtidig er de næsten vedligeholdelsesfrie. Dette hænger sammen med det tørre og kontaktfrie driftsprincip. For det andet kan MINK klovakuumpumper betjenes med frekvensstyrede drev, der muliggør efterspørgseldrevet drift.
Desuden giver centralisering af vakuumforsyningen andre fordele. I princippet har operatøren brug for færre vakuumpumper, fordi ikke alle de fem tilsluttede CNC maskine borde nødvendigvis har brug for fuld pumpehastighed på alle tidspunkter. Den integrerede styreenhed sørger for, at de enkelte MINK klovakuumpumper justerer deres hastighed til det aktuelle behov.
Det centrale vakuumsystem er installeret en etage direkte over produktionslinjen for trædelene og forbundet til de fem CNC maskine borde via en ringledning. Operatøren vælger et setpunkt for det nødvendige vakuum, som kontrolenheden derefter opretholder uanset den krævede pumpehastighed. Hvis der ikke kræves noget vakuum til spænding på nogen af borderne (f.eks. I en produktionspause), slukker alle vakuumpumper automatisk og forbliver i standby tilstand. Imidlertid opretholdes vakuumet i ringlinjen, så det kan tilføres CNC maskine borderne igen, så snart det er nødvendigt. Systemet er fuldautomatisk og er baseret på et overflødigt design. Dette betyder, at de individuelle vakuumpumper kan frakobles separat uden at afbryde den igangværende produktion med driftstider eller have en negativ indflydelse på pumpehastigheden. “Hvis en af vakuumpumperne skulle gå i stykker, ville du ikke bemærke en ting på produktionslinjen, fordi de andre vakuumpumper ville kompensere for den reducerede pumpehastighed ved at øge deres egne rotationshastigheder,” forklarer projektingeniør Thomas Ballweg.
Installation af det centrale vakuumsystem i et separat rum sparer plads i produktionshallen, samtidig med at man undgår støj og varmeemissioner på arbejdsstationerne.
Ifølge Thomas Ballwegs beregninger vil de ekstra omkostninger til vakuumsystemet sammenlignet med en decentral løsning blive afbalanceret om tre år baseret på besparelser i energiomkostningerne alene. Derudover er der ekstra besparelser på grund af manglen på sliddele, der regelmæssigt skal udskiftes i tørtløbende lamelvakuumpumper plus eventuelle omkostninger til vedligeholdelsesarbejde og potentielle driftsstop.
Dethleffs – er mere end en virksomhed
“Ikke uden min familie!” var beslutningen der blev taget af Arist Dethleffs i 1931, da han designede Tysklands første campingvogn nogensinde, som han kaldte “Wohnauto” (“levende bil” på engelsk). Producenten af skistave og piske skabte designet, fordi han ville have, at hans familie skulle være med på sine lange forretningsrejser. Ikke mange mennesker i disse dage kendte begrebet fritid. Familieferier var et privilegium, og turisthandelen var stadig i sin spæde start. Oprettelsen af Dethleffs-campingvognen markerede starten på en ny æra, især for det firma, der i sidste ende forpligtede sig fuldstændigt til campingvognsproduktion efterfulgt af autocampere senere (fig. 1). Virksomhedens grundlægger Arist Dethleffs banebrydende ånd lever videre i virksomheden indtil i dag. Det afspejles i den igangværende udvikling af modelserien, de utallige innovationer og naturligvis i hjertet af camping traditionen: familie. Virksomheden har været tæt knyttet til byen Isny i Allgäu lige fra starten og holder sin mærkekerne tæt på sine seværdigheder med sin position som en “Ven af familie”. Dethleffs er nu medlem af Erwin Hymer Group.