Cavotec Specimas SpA har udviklet et automatiseret fortøjningssystem for skibe, der gør det muligt at holde skibe sikkert i havnekajer via vakuum.
MoorMaster™ systemer bruges over hele verden til fortøjning af skibe hurtigt og sikkert – og uden trosser eller fortøjningslinjer. Den anvendte vakuumteknologi er altafgørende.
Cavotec er afhængig af Busch Vacuum Solutions og bruger MINK klovakuumpumper i sine MoorMaster™ enheder.
MoorMaster™ systemet blev udviklet i New Zealand i 1998 og blev først brugt i havnene Wellington og Picton til at sikre færger til kajen med sugeflader. Denne revolutionerende idé viste sig at være meget succesrig, og siden da er mange MoorMaster™ systemer installeret over hele verden. Design, udvikling samt døgnsupport er lokaliseret i New Zealand, mens produktion af komplette systemer udføres i Nova Milanese (MI) i Italien.
Denne fortøjningsteknik giver mange fordele. For det første reduceres den tiden, det tager at fortøje et skib, drastisk. Fortøjningstiderne for store fragtskibe varierer afhængigt af de nuværende forhold, men kan være mellem 20 og 90 minutter. Med et MoorMaster™ system kan dette reduceres til sekunder, og afkastningen kan udføres på så lidt som 10 sekunder. Disse tidsbesparelser gør det muligt hurtigere at starte losning af fragtskibe og færger. Derudover er det ikke længere nødvendigt med en hel gruppe for fortøjning, hele processen kan udføres af en person med fjernbetjening, enten direkte fra skibets bro eller af havnepersonale på land. Havnearbejdere er ikke længere påkrævet i højrisikozonen direkte ved kajen. Store fragtskibe på op til 450.000 dwt (tons dødvægt) eller containerskibe på op til 18.000 TEU (20 ft containere) kan holdes sikkert uden fortøjningslinjer ved hjælp af denne vakuumbaserede automatiset fortøjningsteknologi.
Derudover reduceres varigheden af slæbebåd hjælpere. Skibet bringes til stop parallelt med kajen, sugefladerne forlænges derefter, og fastgøres til skibets skrog og trækker skibet til kajen.
Hver vakuumenhed indeholder en pakkestation, hvori elektronikken, de hydrauliske pumper og MINK klovakuumpumperne er installeret. Et elektronisk kontrolsystem registrerer skibsbevægelser forårsaget af tidevand, ændringer i udkast, strømme, bølger eller vind og kompenserer dette, ved hjælp af et sofistikeret hydraulisk system. MINK klovakuumpumper har til opgave at anvende øjeblikkeligt højt vakuum når sugepladerne fastgøres til skibets skrog, hvilket giver en stærk tætning, hvormed skibet kan trækkes mod kajen og holdes sikkert. Et vakuumreservoir inden i pakkestation garanterer en permanent reserveforsyning – selv hvis en strømforsyning svigter, opretholdes forbindelsen mellem skib og sugeplade.
De første test af MoorMaster™ systemet anvendte oliesmurt lamelvakuumpumper, hvilke viste sig at være langt fra optimalt. Havvand blev trukket ind i pumperne, og det blev blandet med olien i vakuumpumpen, hvilket forårsagede et fald i systemets output. Dette problem kunne kun afhjælpes ved hyppige olieændringer.
Cavotec besluttede hurtigt at udskifte de oliesmurt lamelvakuumpumper med Busch MINK klovakuumpumper. Disse er helt tørre, hvilket betyder, at der ikke kræves olie eller andre arbejdsvæsker for at generere vakuum. En speciel belægning på indersiden af vakuumpumperne gør dem mere modstandsdygtige overfor havvand. Arbejdsprincippet for MINK klovakuumpumper tillader pålidelig og næsten vedligeholdelsesfri drift. For Cavotec var dette en afgørende faktor i beslutningen om at bruge Busch MINK klovvakuumpumper, fordi sikkerheden og pålideligheden af MoorMaster™ systemet har højeste prioritet.
Kontrolsystemet for hver MoorMaster™ enhed overalt i verden er forbundet til Internettet og kan overvåges af Cavotec døgnet rundt, hvilket gør det muligt øjeblikkeligt at opfange fejl. Cavotec serviceteam udfører regelmæssig inspektion og vedligeholdelse på enhederne. Cavotec har 35 virksomheder over hele verden.
Siden MoorMaster™ systemet gik i drift, er der ikke registreret nogen problemer eller fejl i MINK vakuumpumper. Hvis der skulle opstå nogen, er der taget forholdsregler: Busch har 59 virksomheder over hele verden og driver et omfattende servicenetværk, så i en nødsituation kunne en servicetekniker være på stedet hurtigt.