For at fjerne en del bureaukrati har regeringen lagt op til at fjerne de såkaldte varevognskrav, der blev indført i 2019 med det formål at afskaffe svindel, socialt bedrageri, illegal arbejdskraft og sort arbejde.
Med kravet om varebilstilladelser og uddannelse af chauffører har der været et væsentligt bedre grundlag for ordentlige forhold i branchen.
Hos en række brancheaktører frygter man, at en fjernelse af kravene, vil medføre en risiko for, at varevognskørsel igen kan blive målet for den samme type svindel, og det har de gjort tydeligt i et høringssvar.
Ifølge dem handler det om at forstå, at flytte varer fra A til B i en varevogn op til 3,5 tons, handler om mere end bare at have et kørekort. Det kræver uddannelse at forstå køretøjets fysiske begrænsninger og sikre, at godset håndteres ansvarligt.
Chaufførerne tilbringer størstedelen af deres arbejdsdag på de danske veje omgivet af bløde og hårde medtrafikanter, som vi har et ansvar for kommer sikkert i skole, på arbejde og videre i livet, lyder det i argumentationen for at bibeholde kravene.
I stedet for at kaste sit blik på en bestemmelse, som branchen syntes har fungeret godt, påpeger manm at det var bedre at fjerne 11 kilo-reglen, der undtager visse transportører fra bestemmelserne i godskørselsloven.
Det er en regel, som skaber huller i reguleringen, og betyder, at det er muligt at omgås reglerne og slippe for omkostninger til vognmandskurset og uddannelse af chauffører baseret på vægten per stykke gods.
Mens der er lagt op til, at den danske regel skal fjernes, er en lignende ordning derimod på vej i Norge, og i Sverige har man kendt til en ordning, der skal hindre social dumping i årtier
Kilde: Bring