Vi har haft den i 50 år, men nu ser det ud til, at stregkoden er kommet til pensionsalderen, og bør erstattes af QR-koden.
Det mener 22 af verdens største virksomheder, der i en fælles erklæring opfordrer til, at verden overgår til netop QR-koden. En opfordring, der meget passende blev sendt på 50-års dagen, hvor en stregkode blev scannet for første gang.
Stregkoden har været en kæmpe succes. Stregkoden, som vi kender den i dag, bruges på over 1 milliard produkter og scannes mere end 10 milliarder gange om dagen, men den har også sine begrænsninger. Og det er her QR-koden kommer ind.
Koden, der blev opfundet af den japanske ingeniør Masahiro Hara i 1994, er en forkortelsen for Quick Response. Hara arbejdede for firmaet Denso Wave, et datterselskab af Toyota, og blev som udgangspunkt anvendt til at spore dele i bilindustrien.
Imidlertid er koden anvendelig mange andre steder, ikke mindst i detailhandlen, hvor forbrugerne med et enkelt scan kan få en masse informationer om det produktet – lige fra indholdet til klimaaftrykket, og kan dermed betyde samme revolutionering af forbrugeroplevelsen, som stregkoden gjorde det for 50 år siden.
Under overskriften ’Sunrise 2027’ er denne enorme samarbejdsindsats for at fremme globale standarder for effektivitet, sikkerhed og bæredygtighed på tværs af detail- og forbrugerindustrierne, skudt i gang. De 22 virksomheder, der begynder at vinke farvel til den velkendte stregkode, er en kombination af førende mærkeejere, producenter og markedspladser med en samlet markedsværdi på over 1,3 billioner USD.
Målet med samarbejdet er ambitiøst og klart: Inden udgangen af 2027 skal QR-koder med GS1-standarder være bredt adopteret. Det kræver en stærk og koordineret indsats mellem producenter og detailhandlere. Producenter opfordres til at igangsætte implementeringsprocesser af QR-koder med GS1-standarder på produktemballage, mens detailhandlere skal sikre, at deres POS-scannere er i stand til at læse de nye stregkoder.
Inden vi lægger stregkoden helt i graven – hvad var det så, som blev scannet den 26. juni i 1974. Det var såmænd noget så uskyldigt som en pakke Wrigley’s Juicy Fruit tyggegummi, og det skete i en supermarkedskasse i Troy, Ohio, USA.
Kilde: GS1