Forbrugerne har leveret klar tale til Thise Mejeri og Coop efter lanceringen af det fastsiddende plast-skruelåg på en række mælkeprodukter.
Løsningen fik mange forbrugere til at tale med så store bogstaver, at de to virksomheder efter forbløffende kort tid har valgt at fjerne låget igen, og i stedet vende tilbage til den velkendte løsning, hvor man åbner selve kartonen.
– Vi er glade for, at vi så hurtigt har kunnet indgå denne aftale med Thise Mejeri. For så kan vi efterkomme et stort ønske fra vores kunder, og vi kan spare miljøet for meget plast, siger ansvarlighedschef i Coop, Thomas Roland.
Forbrugerne slipper dog ikke lige med det samme for det bøvlede låg. Først skal lagerbeholdningen anvendes, og det sker først ved omkring 1. marts. Indtil da må man leve med låget.
Hos Thiese ser man frem mod at slippe for plastlåget
– Vi er begejstrede for, at vi i samarbejde med Coop nu fjerner skruelågene fra Änglamark og 365 øko mælken. Vi har ikke skruelåg på vores egne Thise mælkevarianter og bifalder anvendelsen af mindre plast, da det passer godt ind i vores bæredygtighedsagenda, siger adm. direktør Svend Schou Borch, Thise Mejeri.
Idéen om det fast skruelåg kommer fra EU, og er en vej til at forhindre plastforurening. Mange låg smides i naturen, men det forhindres, hvis det sidder fast. En anden løsning var jo den, som nu er valgt – helt at droppe brugen af plastlåg.
Plastlågene fjernes fra disse 1 liters kartoner, som er langt de mest solgte:
Øko 365 Skummetmælk og Minimælk, der sælges i 365discount og Økologisk Änglamark Minimælk, skummetmælk og letmælk, der sælges i Kvickly/SuperBrugsen og Dagli´Brugsen/Brugsen.
Kilde: Coop