Når det kommer til genanvendelige emballager, vil forbrugerne have lovgivning. Baggrunden er, at de ikke tror, at de selv er ansvarlige nok – og de tror heller ikke på, at virksomhederne er det.
Det er konklusionen af en undersøgelse som Kantar Media (tidl. Gallup), står bag, og som Berit Puggaard, direktør i Kantar Media, vil fortælle mere om på Emballagedagen, der finder sted den 6. november på Comwell Middelfart.
Ifølge undersøgelsen syntes 83 procent af forbrugerne, at det er vigtigt, at virksomheder benytter det materiale, der bedst kan genanvendes, og 70 procent mener, at virksomhederne tydeligt bør angive, hvordan emballagen skal bortskaffes.
– Det er vigtigt, at virksomhederne tydeligt markerer, hvordan forbrugerne afskaffer emballagen. Forbrugerne bliver forvirrede over, hvor de forskellige materialer skal smides ud, siger direktør i Kantar Media, Berit Puggaard.
Det også tydeligt, at forbrugerne her satser meget på, at det er lovgiverne, der skal sikre, at så meget emballage som muligt bliver genanvendeligt.
68 procent mener, at det skal være lovpligtigt at virksomhederne benytter genanvendeligt materiale. Der er således ikke den store tiltro til, at hverken forbrugerne selv eller virksomhederne kan påtage sig det ansvar.
– Virksomhederne får points hos forbrugerne, hvis de udover at bruge materiale, der kan genbruges, også gør det nemmere for forbrugerne at komme af med det. For det er et stort problem hos forbrugerne at finde rundt i. Og kommunerne gør det ikke nemmere med forskellige regler, påpeger hun.
kantar-direktøren er ikke om at holde oplæg på Emballagedagen.
En anden oplægsholder er Paul Jenkins, direktør i The Pack Hub, der er et britisk emballage-innovationskonsulenthus.
Han skal fortælle om globale trends i innovation – herunder netop materialevalg, genanvendelse og design.
Mere information om Emballagedagen her
Kilde: Grakom