E-handlen blomstre her i landet, og det sætter gang i mange kørte kilometer, når pakkerne skal leveres. GLS, der har 1.300 varebiler fordelt over hele landet, har indledt et samarbejde med Norlys
Norlys skal levere en komplet ladeløsning til både elektriske varebiler, firmabiler og fremtidige lastbiler. Løsningen er skalerbar, og den omfatter alt fra projektering til installation og vedligeholdelse.
Ambitionen er skalere antallet af ladeudtag fra 90 til 250 allerede til næste år, og i løbet af det kommende årti vil antal ladeudtag på tværs af virksomhedens danske lokationer være vokset til 900.
Målet er, at pakkedistributøren vil opnå nulemission i 2045. Den omfattende ladeinfrastruktur sikrer, at chaufførerne møder ind til en fuldt opladet bil hver morgen.
Ambitionen for samarbejdet med Norlys er, at GLS allerede i 2025 har skaleret antallet af ladeudtag fra 90 til 250, og i 2035 skal antallet være vokset til 900 på tværs af virksomhedens danske lokationer, så pakkedistributøren kan indfri deres mål om nulemission i 2045. Den omfattende ladeinfrastruktur sikrer, at chaufførerne møder ind til en fuldt opladet bil hver morgen.
– Vi investerer i en komplet ladeløsning for at sikre, at vores elbiler kan udnytte deres fulde rækkevidde, så vi kan opretholde vores dag-til-dag leveringskvalitet på 99 % i takt med, at vi omstiller flåden til el. Med samarbejdet med Norlys får vi sparring og rådgivning fra specialister til at sikre de bedste løsninger af det setup, fortæller Jacob Fischer, Head of Technology and International Operations hos GLS Denmark.
En del af løsningen indebærer, at GLS’ distributionspartnere igennem avanceret software får mulighed for at lade deres el-varebiler om natten, hvor strømmen er billigst og grønnest.
I dag er fordelingen af ladestandere lidt skævt fordelt. De fleste befinder sig på GLS’ distributionscenter på Venusvej i Kolding. 32 ladeudtag og to hurtigladere betyder, at pakkedistributøren kan levere pakker med 100 % el til modtagere i 12 postnumre i Sydjylland.
Kilde: GLS