Bæredygtig emballage vandt voldsomt frem på de asiatiske markeder under Covid-19. Forbrugerne tog dem til sig, og lige da denne type emballage syntes at komme op på det, man kunne kalde en kritisk masse, slog inflationen til.
Den tog fart fra 2022, og de stadig stigende priser se ud til at tage pusten fra den ellers så populære emballageform, mener man hos analysefirmaet GlobalData.
Forbrugerne står derfor i et vadested. Over 30 procent af forbrugerne i Globeldatas undersøgelse mente, at genanvendelig emballage er en væsentlig funktion, som de ser efter, når de vil købe et givent produkt.
Men 58 procent skæver til prisen, og cirka halvdelen skifter til et billigere mærke – og ser dermed bort fra genanvendeligheden.
– Bæredygtige emballagematerialer er generelt prissat højere end traditionelle emballagematerialer. De kræver særlige fremstillingsprocesser for at være acceptable for forbrugerne. Disse processer øger imidlertid omkostningerne ved materialet. Midt i stigende omkostninger er producenterne ikke i stand til at absorbere disse omkostninger og er nødt til at vælte dem over på forbrugerne, hvilket i sidste ende vil føre til prisstigninger. I betragtning af de høje priser på grund af inflationen ville produkterne blive endnu dyrere med tilføjelsen af disse omkostninger, skriver Deepak Nautiyal, Consumer and Retail Commercial Director, APAC og Mellemøsten hos GlobalData, i en kommentar til analysen.
Dermed er forbrugerne havnet i et dilemma. De har rent intellektuelt stadig mod på at købe og støtte idéen om bæredygtig emballage, men høj inflation og økonomisk usikkerhed, gør dem mere pragmatiske med deres købsbeslutninger – og en stor del ender med at vende ryggen til bæredygtigheden.
Inflationspresset ser dog ud til at være på retur, men det er blot for at være afløst af en stigende økonomisk usikkerhed på baggrund af den geopolitiske situation. Og det er ikke frem det bedste tidspunkt at forsøge at lokke de prisbevidste forbrugere tilbage i folden.
Fremtiden syntes derfor uvis for bæredygtige emballager i den nærmeste fremtid, spår analysefirmaet.
Kilde: GlobelData