“Absolut Paper” hedder den nye version, som Absolut Vodka sender på gaden. Det specielle er ikke indholdet, men derimod emballagen, hvor den klassiske glasflasker er skiftet ud med en fiberbaseret flaske.
Det nye materiale består af 57 procent FSC-mærket papir og en beskyttende barriere bestående af 43 procent plastik. Målet er at skabe en hundrede procent biobaseret flaske, og nu inviteres forbrugere og leverandører med på innovationsrejsen.
– Selvom udviklingsarbejdet er halvfærdigt, er planen færdig – flasken skal være hundrede procent biobaseret. Det, der skal til for at nå vores mål, er komplekst, der kræver tid, samarbejde og ny teknologi – hvilket er det, der gør dette så spændende. Vi tager et skridt videre på rejsen ved at invitere forbrugere, leverandører og transportører med på innovationsrejsen, vi ser stor værdi i at udnytte input fra dem, der bruger produktet i dets rette omgivelser, siger Elin Furelid, direktør for Future Packaging i Absolut .
Efter en tidligere test i Manchester bliver denne version af papirflasken nu blive testet hos svenske forbrugere. Den blev sendt på gaden fra den 3. november, hvor den vil være tilgængelig i barer og i et begrænset oplag på 15.000 flasker på Systembolaget.
– Forbrugernes adfærd er en af vores vigtigste faktorer, når vi udvikler nye produkter globalt. Vi tror på forskellige typer emballage til forskellige markeder, baseret på både genbrugsinfrastruktur og forbrugernes behov. Papirflasken er et supplement til vores klassiske glasflaske, siger Elin Furelid.
Absolut er en del af The Paper Bottle Initiative, et samarbejde mellem Paboco og globale brands som The Coca-Cola Company, Carlsberg, P&G og L’Oréal. Sammen arbejder aktørerne på tværs af brancher og kategorier for at finde innovativ og bæredygtig emballage.