I København og Aarhus kommuner ligger der allerede planer for, hvordan de skal se ud, mens andre kommuner måske er knapt så langt fremme.
Uanset hvad, så har Folketinget vedtaget den lov, som giver landets kommuner lov til at oprette én nulemissionszone i hver kommune.
Zonerne kan komme i to varianter. Enten en model, som udelukkende gælder fossil persontrafik. En langt mere vidtgående model vil forbyde al fossil trafik – inklusive varetransport.
Kommunerne kan gå i gang allerede efter nytår. Der bliver dog ikke frit slag til at oprette zonerne hvor som helst og i en størrelse, som den enkelte kommune nu finder hensigtsmæssig.
Loven understreger, at zonerne er tænkt som mindre byområder – altså ikke det halve af København eller Aarhus. Der skal ikke være længere fra zone-kanten til zonecentrum, end at man kan parkere lige uden for zonen og gå eller cykle den sidste bid vej. Eller tage kollektiv trafik.
Der er også andre forudsætninger, der betyder, at kommunerne har begrænset zone-leg.
Den må ikke skabe uforholdsmæssig meget mertrafik ved omvejskørsel. Zonen må derudover heller ikke omfatte det strategiske vejnet, som er de vigtigste veje, som forbinder landet.
Ønsket om nulemissionszoner har ofte været omtalt i landets største byer og kommuner, men selv Læsø, der med sine 1.793 indbyggere er landets mindste kommune, kan oprette en zone, hvis man ønsker det.
Kilde: Miljøministeriet