
Det er langt fra ligegyldigt, hvilke dæk, lastbilerne ruller på, når de skal ud på de lange tur. Der kan være relativ store forskelle mellem de dårligste og bedste dæk set ud fra et klimasynspunkt.
Hos Bridgestone har man Ecopia-dækserien, der har fået selskab af det nyeste dæk i serien, Ecopia Trailer. Ifølge virksomheden kan langdistanceflåder forbedre brændstofeffektiviteten og reducere de samlede ejeromkostninger på tværs af styre-, træk- og traileraksler.
Som følge af betydelige besparelser på brændstofforbruget udleder Bridgestone Ecopia Steer, Drive og Trailer hhv. 3,2 %, 6 % og 10 % mindre CO2 pr. kørt kilometer.
I forhold til den tidligere generation har Bridgestone med den nye generation formået at reducere rullemodstanden på alle aksler, herunder en forbedring på 12 % på trækakslen, og opnået klassens bedste brændstofeffektivitet, EU’s A-mærke.
Det giver en længere levetid for dækkene. Kilometertallet på styreakslen er forøget med hele 40 % – mens trækakslen har fået lagt 6 % til kilometertallet, og trailer-akslen er forbedret med 10 %.
Kilde: Bridgestone