Brugen af AI vokser i mange virksomheder, og i de fleste tilfælde er det positivt – lige med undtagelse af klimaaftrykket påpeger en ny analyse fra Capgemini Research Institute.
Øget brug af Generativ AI (GenAI) sætter sig spor i form af et øget klimaaftryk. Faktisk så meget, at 40 procent af de 2.000 medvirkende virksomheder, har opjusteret klimamålsætningerne på grund af indtog af GenAI – en udvikling, der forventes at fortsætte i de kommende år.
– Den hastige udvikling indenfor GenAI betyder, at virksomheders bæredygtighedsrapportering er blevet overhalet indenom. Eksempelvis svarer kun 12 % i vores undersøgelse, at de faktisk måler på den klima- og miljømæssige effekt af virksomhedens brug af GenAI. Og kun 38 % er opmærksomme på, at der følger en bæredygtighedsmæssige sideeffekt med udbredelsen af GenAI, forklarer Søren Luplau-Pagh, adm. direktør i Capgemini Danmark.
Capgeminis rapport viser bl.a., at kun en femtedel af toplederne rangerer det klima- og miljømæssige aftryk fra GenAI som en top-5 faktor for udvælgelsen eller opbygningen af GenAI-modeller. Over halvdelen erkender dog samtidig, at de ved at inkludere bæredygtighed som et nøglekriterium for leverandørerne ville kunne reducere det klima- og miljøaftryk, der for virksomheden følger med teknologien.
– Den nye rapport understreger, at alle nuancer ved GenAI-revolutionen endnu ikke for alvor har fundet vej ind i virksomhederne og op på direktionsgangen. Eksempelvis er det i høj grad faktorer som ydeevne, skalerbarhed og omkostninger, der vejer tungest, når organisationer evaluerer forskellige GenAI-modeller. Endnu har bæredygtighedsaspektet kun marginal betydning, bl.a. fordi investeringerne tit er drevet af at opnå konkurrencefordele og følge med konkurrenterne på GenAI-bølgen, tilføjer han.
Samtidig baserer 75 % af virksomhederne i rapporten i dag deres GenAI-investeringer på såkaldte pre-trained modeller. Herunder ChatGPT, Copilot, mv., mens blot 4 % bygger egne GenAI-modeller fra bunden. Dermed er udrulningen af teknologien i høj grad afhængig af teknologpartnerskaber – også når handler om indsigt i de bæredygtighedsmæssige aspekter. Og på det område halter leverancerne i dag fra teknologiselskaberne, konkluderer Capgeminis rapport.
– Aktuelt er det en udfordring for mange virksomheder og organisationer, at der mangler adgang til data om de miljø- og klimamæssige sideeffekter, der også følger med GenAI-investeringerne. Simpelthen fordi gennemsigtigheden hos teknologileverandører ikke er på plads. Når så mange som trefjerdedele af toplederne påpeger, at techindustrien ikke har standarder og en klar metodik til at opgøre og levere de nødvendige bæredygtighedsdata, så er der et problem. Det er noget, som markedet er nødt til at tage ganske alvorligt, når man ser på de omfattende sideeffekter i form af energi- og vandforbrug samt elektronikaffald, der også følger med GenAI-boomet, fastslår Søren Luplau-Pagh.
Kilde: Capgemini Research Institute