Farverige salgsdipslays placeret på salgsoptimerede steder i butikkerne er med til at skubbe på de usunde indkøbsvaner, mener man hos Kræftens Bekæmpelse, som har været en tur i byen for at handle.
Og her så man den effektive markedsføring, der efter organisationens mening er med til at underbygge de usunde kostvaner.
En ny optælling i 15 tilfældigt udvalgte supermarkeder i hovedstadsområdet viser, hvor omfattende problemet er. De usunde fødevarer blev i gennemsnit fundet 29 gange – i et spænd mellem 9 og 55 placeringer – på steder uden for kategorihylderne. Og på mange af placeringerne var der flere kategorier f.eks. både sodavand, slik og chips.
– Den massive markedsføring af usunde fødevarer, vi udsættes for på en almindelig indkøbstur, påvirker vores indkøb og på sigt vores sundhed. Det bør begrænses, siger Susanne Tøttenborg, chefkonsulent i Kræftens Bekæmpelse.
Rapporten ’Danskernes viden om og holdninger til overvægt og sundhed 2023’ viser, at næsten halvdelen af befolkningen er enige eller overvejende enige i, at det er en god ide at indføre regler for, hvor mad- og drikkevarer med højt indhold af fedt, sukker og salt må placeres i supermarkederne. 23 % svarede hverken eller.
Kræftens Bekæmpelse mener, at man bør tage et kig på en engelsk beslutning, der fra 2022 forbød at placere usunde fødevarer ved indgangen, endegavle og kasselinjerne for at fremme sundere kostvaner og begrænse markedsføring og tilgængelighed af usunde fødevarer i supermarkederne.
– En politisk beslutning som denne vil kunne mindske salget og dermed indtaget af de usunde fødevarer, der udgør en stor andel af den danske gennemsnitskost, siger Susanne Tøttenborg.
Kilde: Kræftens Bekæmpelse