Når kunderne handler i thansens nye butik i Rødovre, vil de handle i en af de første butikker i verden, der er udstyret med et såkaldt in-store AutoStore-robotlager med en ‘Pick-up Port’, der åbner op for fuldautomatisk udlevering af varer.
Med det nye robotlager får kunderne en fuldautomatisk pakkeboks, hvor de døgnet rundt kan bestille og afhente varer i thansen-butikken i den københavnske forstad.
– Med butikken i Rødovre tager vi det første, men langt fra sidste skridt henimod den ultimative kundeoplevelse, hvor man som kunde kan købe og afhente sine varer på alle tidspunkter af døgnet. Ingen kø, ingen faste åbningstider. Det er fremtiden, og den tager vi som kæde hul på nu, siger grundlægger og CEO Bent Jensen om butikken.
– Nu starter vi i Rødovre. Men planen er at implementere tilsvarende anlæg i yderligere ti af vores butikker her i løbet af 2024, tilføjer han.
Robotlageret i Rødovre består af 14 robotter og mere end 18.000 bins, også kaldet kasser. Derudover er anlægget som noget særligt udstyret med en ‘Pick-Up Port’, hvor kunden får udleveret sin vare automatisk ved at indtaste bestillingskoden.
Trods robotlagerets beskedne størrelse indeholder det mere end 32.000 af virksomhedens 200.000 varenumre, da lageret giver mulighed for at udnytte lagerpladsen meget mere effektivt. Det betyder, at kunderne får adgang til et langt bredere sortiment af varer direkte i butikken, da varerne ikke først skal bestilles hjem fra et centrallager.
Anlægget er leveret af virksomheden Element Logic, der i forvejen har leveret et kæmpestort AutoStore-robotlager, bestående af 100 lagerrobotter, til virksomhedens centrallager i Middelfart.
– Med anlægget i Rødovre rykker robotterne helt ud i den enkelte butik, hvilket er lidt af et paradigmeskift. Som forbrugere skubber vi hele tiden til grænserne for leveringstider og graden af fleksibilitet, og det kan man som virksomhed ikke honorere uden at tænke i smarte, automatiske løsninger, siger Nikolaj Bjørn Eriksen, administrerende direktør i Element Logic Danmark.
Kilde: thansen