Når Scanpack den 22. oktober slår dørene op for fire messedage i Gøteborg, er det ikke bare “endnu en messe i rækken”. Messen åbnede første gang i 1964, og runder dermed 60 år, men trods den høje alder er der fuld fart på.
400 udstillere har meldt deres ankomst, og for at sætte streg under, at det er en international messe, og ikke udelukkende en svenske emballage-messe, kommer cirka halvdelen af udstillerne fra andre lande end hjemlandet.
Ofte kan man anvende 60 årsdagen på at gøre status, men sådan er det ikke her. I stedet bliver der kigget fremad med nye initiativer – bl.a. er der investeret ekstra meget i gratis seminarer og workshops.
– Vi vil gerne tilbyde vores besøgende noget ekstra i år, siger Monika Ölund, forretningschef for Scanpack.
Og en af tingene er et nyt mødeområde med scene, Packaging Plaza. Udover at man her ikke vil være i tvivl om, at messen fylder 60 år, vil der også finde prisuddelinger sted her.
– Det specielle ved Scanpack er, at udstillerne, blandt dem flere store og tunge virksomheder, repræsenterer hele værdikæden. Her præsenteres de nyeste løsninger, og produkter og services på forkant vises, forklarer forretningschefen, der ydermere mener, at messen har den helt perfekte størrelse
– Messen er stor, men ikke for stor. Som besøgende kan du komme igennem messen på de firedage. At komme til Scanpack er derfor en meget tidseffektiv måde at finde løsninger ud fra din virksomheds specifikke behov, understreger hun.
Kompetenceudvikling er mere end nogensinde i fokus ved dette års Scanpack. Der vil være et omfattende seminarprogram med i alt godt 100 programpunkter. Alt er inkluderet i entrébilletten til messen.
Men man kan tros alt ikke fylde 60 år uden at kigge tilbage. Fra mindescenen Packaging Plaza deler brancheeksperter og repræsentanter for kendte mærker erfaringer inden for hovedsageligt to fokusområder, bæredygtighed og emballagetrends.
Pioneers innovationsscene kigger den anden vej. Her udforskes makrotrends inden for innovation, ny teknologi og produktionseffektivitet til morgendagens emballageløsninger.
En nyhed for året er Matchmaking Area på anden sal, et roligt miljø, hvor man kan slå dig ned til individuelle samtaler. Kontakten foregår via Scanpack Matchmaking, hvor man kan forudbestille møder med potentielle samarbejdspartnere og kunder.
– Vi har også valgt at gøre denne service gratis i år. Derudover vil værktøjet være åbent i nogle uger efter messens afslutning. Tanken er, at man skal kunne finde personer eller virksomheder, som man måske ikke nåede at fange under messen, siger Monika.
At messen har formået at holde sig relevant siden 1964 skyldes bl.a. tidsintervallet. Der er 3 år mellem hver udgave. Man kunne frygte, at det kunne sende messen lidt i glemmebogen, men det modsatte har vist sig at være tilfældet.
Når der nu er tre år til at de skandinaviske emballagebranche mødes igen, sættes alle sejl til.
Alle sejl er også oppe den 23. oktober. Det er dagen for den store jubilæumsfest, der finder sted i Kongressalen, hvor både besøgende og udstillere er velkomne.
Kilde: Scanpack